כלב בסוף ימיו

כלב גוסס תסמינים

קבורת חיות מחמד, בית קברות לכלבים וחתולים, פינוי גופות בעלי חיים

פרידה מכלב אהוב שהגיע זמנו למות, זה הדבר הקשה ביותר בגידול כלבים.
ברור שנרצה להיות זמן רב ככל שניתן עם הכלב האהוב שלנו אך מצד שני, אנחנו גם לא נרצה שכלבנו הזקן או החולה, יחווה סבל רב בימיו האחרונים.
במקרים כאלה של סבל קשה מנשוא, אנחנו יכולים לעזור, אך בכדי לסייע לכלבנו האהוב, אנו צריכים להכיר את הסימנים שמראים שזה הזמן לומר שלום.
בדף מידע זה תמצאו תסמינים המעידים שכלבכם גוסס וקרוב לסיים את חייו.
אך, אנו ממליצים לכם שלא לקבל החלטות על המתת חסד לפני שאתם מדברים עם הווטרינר.
ספרו לווטרינר אם הבחנתם בתסמינים הבאים:

כאבים ואי נוחות

כאבים ואי נוחות הם תסמינים שכיחים בסוף ימי חייו של כלב. כך תבחין בסימנים הללו:

אי נוחות בכלבים מתבטאת בשינה ארוכה מן הרגיל, חיפוש אחר מרבץ שינה אחר, נוח יותר, שאותו הם יסרבו לעזוב. במקרים אחרים כלבך יתקשה להרגיש בנוח ולא יהיה מסוגל לשכב ולנוח.
כאבים בכלבים יכולים להתבטא ברגישות יתר, חוסר מנוחה ואגרסיביות. לעיתים הכאבים יהיו פחות בולטים והכלב ימצא לו מקום מסתור כלשהו ויסרב ליצור אינטראקציה עם בני המשפחה.

אם אתה מזהה שכלבך סובל מכאבים ואי נוחות, בקש מהווטרינר תרופות משככות כאבים.

חוסר תיאבון

איבוד תיאבון זה תסמין שכיח בכלבים שנוטים למות, במיוחד אם חוסר התיאבון מלווה בבחילות וכאבים.
במקרים מסוימים איבוד התיאבון עשוי להיות מלווה בתסמינים נוספים של מערכת העיכול, כגון: הקאות ושלשולים.

אם אתה מזהה שכלבך סובל מאיבוד תיאבון, התייעץ עם עם הווטרינר לגביי תרופות או תוספים להגברת התיאבון או נסה לפתות את הכלב באמצעות מזונות טעימים שהוא אינו רגיל אליהם.

ירידה במשקל

אחד התסמינים החשובים שצריך לשים אליהם לב הוא ירידה מהירה במשקל. הסיבה לירידה מהירה במשקל יכולה לנבוע מכך שהכלב לא אוכל או משינויים במטבוליזם הנובעים ממצבו הקשה.

אם זיהית ירידה דרסטית במשקל גופו של כלבך, דבר עם הווטרינר לגביי תזונה מיוחדת לעליה במשקל.

הקאות

הקאות הן תסמין שכיח למחלות שונות בכלבים אך, הקאות עשויות להיות גם סימן למחלות יותר רציניות כמו סרטן ולהופיע גם במצבים של כלבים מאוד זקנים בסוף ימי חייהם. כאשר תסמין כמו הקאות מלווה בתסמינים נוספים שרשומים כאן בדף, הדבר עשוי להוות סימן שכלבך בסוף ימי חייו.
הקאה מסמנת אם מערכת העיכול של הכלב מתפקדת באופן תקין או שיש פגיעה בתפקוד.

הקאות תכופות בכלבים עשויות לגרום למצב של התייבשות. כאשר כלבך מקיא בתדירות גבוהה, נסה לתת לו לשתות מים.

שלשול

כל כלב משלשל מידי פעם. בדרך כלל, שלשול הוא סימפטום לזיהום או מחלה שכל וטרינר ידע כיצד לטפל בה. אך באופן דומה להקאות, אם כלב זקן או חולה במחלה רצינית משלשל בתדירות גבוהה והוא מגלה סימפטומים נוספים הרשומים כאן בדף, הדבר עלול להעיד על בעיה קשה בתפקוד של מערכת העיכול.

אם כלבך משלשל, גלה סבלנות ודאג שישתה מספיק מים בכדי שלא התייבש. אתה יכול להשתמש בחיתולים לכלבים במידה והם לא מסוגלים להתאפק עד ליציאה מהבית.

בריחת שתן

חלק מהכלבים בסוף ימי חייהם מאבדים את השליטה על שלפוחית השתן והמעיים. חלק מהכלבים לא יוכלו לקום ממקום מרבצם בכדי להשתין והם יצטרכו את עזרת בעליהם.

נסה לעשות ככל שניתן בכדי שכלבך ומקום מרבצו יהיו נקיים ויבשים משתן. השתמש במגן עמיד למים וחיתולים לכלבים אם יש צורך בכך.

ריח גוף שונה

כאשר גופו של כלב לא מתפקד באופן נורמלי הוא עלול להתחיל להסריח. ריח גוף רע עלול להיגרם כתוצאה מתפקוד לקוי של הכליות, שינויים מטבולים, הצטברות שומן בפרווה, בריחת שתן, בעיות שיניים ותחזוקה לקויה של הפרווה. בסוף ימיהם כלבים מפרישים ריח חזק יותר מן הרגיל.

אם כלבך אוהב להתרחץ, רחץ אותו במים חמים. אם הוא לא אוהב להתרחץ, השתמש בשמפו כלבים לפרווה יבשה תוך כדי הברשת החומר לפרווה. כבס גם את המצעים במקום המרבץ שלו.

עיניים עכורות

בכלבים כמו בבני אדם, בזקנה תפקוד העיניים נפגע ועיני הכלב עשויות לקבל גוון כעור ומעורפל ולחוות קשיי ראייה. תסמין של עיניים כעורות עלול להצביע על בעיה בעיניים אך כאשר הוא מלווה עם תסמינים נוספים ברשימה הזו, תסמין זה עשוי להצביע על כך שכלבכם בסוף ימי חייו.

קח את הכלב לטיפול אצל הווטרינר בתקווה שטיפול תרופתי יעזור לו. אם השינוי בעיניים מלווה גם בכאב, שקול לבקש מהווטרינר משכך כאבים מתאים.

שינוי בטמפרטורת הגוף

כאשר כלבך חולה, מזדקן או נמצא בסוף ימי חייו, חום גופו עשוי להשתנות ולהיות קר יותר או חם יותר. השינויים הללו נובעים כתוצאה משינויים הורמונליים המקשים על הכלב לאזן את טמפרטורת גופו.

נסה לדאוג לכלבך לטמפרטורת סביבה מתאימה. בימים חמים דאג לו לסביבה קרירה וימים קרים דאג לטמפרטורת סביבה חמה ונוחה.

חוסר עניין

כאשר בריאותו של כלב מתדרדרת, הוא מאבד עניין בפעילויות שבעבר אהב כמו לדוגמה: חוסר עניין במשחק עם צעצועים שונים או כלבים אחרים, נביחות כלפי מכוניות, אנשים או חיות אחרות. חוסר עניין בנעשה סביבם הוא סימן היכר שהכלב בסוף ימי חייו.

דאג לכלבך למקום מרבץ נעים, שקט ובטוח. פקח עין על ילדים וחיות מחמד אחרות, בכדי לוודא שכלבך בסביבה רגועה ונטולת מתח.

אדישות

האם כלבך מבלה זמן רב בשינה במקומות שקטים ובלתי רגילים? האם הוא נראה חסר אנרגיה, לא מגלה עניין ביציאה לטיול, משועמם והתנהגותו יוצאת דופן מהרגיל? אלו סימנים שבריאותו מתדרדרת.

תן לכלבך לנוח ואל תלחץ עליו להיות פעיל יותר. עזור לו להרגיש יותר בנוח וארגן לו מקום מרבץ רגוע, שקט ונקי בכדי שיוכל להירגע.

דיכאון

אם כלבך חווה אדישות, עייפות וחוסר עניין בסביבה, הוא עשוי להיות בדיכאון. כלבים בדיכאון מבלים זמן רב יותר מהרגיל בשינה ולא מגלים עניין בפעילויות שהיו חביבות עליהם בעבר.
דיכאון הוא אחד מהתסמינים השכיחים ביותר לסוף החיים של כלב ככול שהם חווים יותר כאב ומאבדים את יכולת התנועה שלהם.

יש וטרינרים שממליצים על תרופות נוגדות דיכאון לכלבים.

חרדה

באופן דומה לבני אדם, גם כלבים יכולים לחוות חרדה במצבים שלא מובנים להם או כאשר גופם בוגד בהם. במיוחד כאשר הם סובלים מכאבים. אם אתה מבחין שכלבך מילל, בוכה או מתנשף, אלה עלולים להיות תסמינים של חרדה.

דבר עם הווטרינר, הוא יכול לסייע עם תרופות נוגדות חרדה לכלבים שירגיעו את כלבך.

תחזוקת פרווה ירודה

כלבים נוהגים לגרד, ללקק ולהתגלגל על האדמה בכדי לבצע טיפוח עצמי, להסיר לכלוך, טפילים, קרציות ובכדי לשמור על פרווה לחה ומבריקה.
בסוף ימי חייהם כתוצאה מתחושות כאב וחוסר נוחות, תחול ירידה בהתנהגות כלבית שנועדה לטיפוח עצמי ורמת הניקיון שלהם תרד.

דאג להיגיינה של כלבך, רחץ והברש את פרוותו במידה ויש צורך.

בלבול

בערוב ימי חייהם כלבים לעיתים חווים מצבים של בלבול חמור. הם נעים בבית ללא שום מטרה, הולכים לאיבוד בחצר הבית ובמקרים יותר חמורים הם לעיתים לא מזהים את בעליהם או בני משפחה אחרים.

גלה סבלנות ונהג בעדינות עם כלבך המבולבל. הם עשויים לעיתים לגרגר באופן לצפוי בגלל שהם מפחדים ולא מבינים את המצב.

התנהגות תלותית

בסוף ימי חייהם יש כלבים שמתנהגים באופן תלותי יותר מהרגיל. הם יחפשו כל הזמן להיות בקרבת בעליהם.

התנהגות מרוחקת

בסוף ימי חייהם, חלק מהכלבים בשונה מאלה שמתנהגים באופן תלותי, עשויים לגלות התנהגות מרוחקת מבעליהם. הם יחפשו מקומות שקטים ומבודדים ויתרחקו מקרבת בני משפחתם.

למרות שבסוף חייו של כלבנו האהוב, אנו נרצה להרעיף עליו אהבה. גלה הבנה למצבו והראה לו שאתה אוהב אותו בדרך רגוע ושקטה. ספק לו מקום מבודד ושקט שיאפשר לו להתבודד ולהימנע מסביבה רועשת מידי.

בעיות תנועה

כלבים זקנים חווים כאב ונוקשות במפרקים שעשויה להחמיר ככל שהם מזדקנים, לגרום להם להיחלש באופן שלא מאפשר להם להמשיך בפעולות השגרתיות שהיו רגילים להם.
רבים מהכלבים יצטרכו את עזרת בעליהם בכדי לאכול, לשתות ולצאת לטיול.

סייע לכלבך ככל שניתן ואל תגרום לו להתאמץ יותר ממה שמתאים לו. מקום את קעריות המים והמזון שלו במקום נגיש ונוח.

פרכוסים

יש כלבים שבסוף חייהם חווים תופעה של פרכוסים כתוצאה משינויים מטבולים, כשל בכליות או בעיות אחרות במוח.

אם כלבך חווה התקפי פרכוסים, דאג מראש למנוע ממנו להיקלע למצבים שבהם יש דברים שמסכנים אותו כדוגמת: מדרגות, ריהוט עם פינות חדות וכדומה.

בעת התקף אחוז בעדינות בראשו ולטף אותו עד שההתקף יחלוף.

קשיי נשימה

לקראת סוף ימי חייהם, כלבים רבים יסבלו מקשיי נשימה. מצב כזה מתחיל משינויים בקצב הנשימה שעשוי להיות מהיר או איטי יותר ו/או שינויים בצליל הנשימה, נשימה שקטה או רועשת יותר.
בעיות נשימה בדרך כלל מעידות על כך שהכלב נמצא בסוף ימי חייו.

מספר הימים הרעים עולה על מספרם של הימים הטובים

זה מאוד קשה להבין מתי הגיע הזמן להיפרד מהכלב ובמיוחד משום שהתסמינים מגיעים באופן הדרגתי.
ההצעה היא לתעד את מצבו של הכלב ביומן ולתת ציון לכל יום בכדי לדעת כמה ימים טובים וכמה ימים רעים הוא חווה.

כאשר מספר הימים הרעים עולה על מספר הימים הטובים, זה הזמן לדבר עם הווטרינר על הזמן הטוב ביותר להמתת חסד.

מדד איכות החיים של הכלב HHHHHMM

מדד HHHHHMM הוא כלי פשוט ויעיל להערכת איכות החיים של כלבים. המדד מתבסס על 7 קריטריונים עיקריים, וכל קריטריון מקבל ציון מ-1 עד 10, כאשר 1 הוא הנמוך ביותר ו-10 הוא הגבוה ביותר.
מדד זה נמצא בשימוש בקרב וטרינרים וחוקרים והוא מוצג באמצעות האותיות HHHHHMM המייצגות מאפיינים שונים במדד איכות החיים.
ציון סופי מתחת ל-35 נקודות, אומר שכדאי לדבר עם הווטרינר שיעריך את מצבו של הכלב (קישור למקור המידע).

  • Hurt: מייצג כאב. האם כלב חש כאבים, האם הוא מרגיש אי נוחות מקשיי נשימה? האם ניתן לשכך את כאביו של הכלב בעזרת תרופות, האם יש צורך לסייע לו לנשום בעזרת חמצן?
  • Hunger: מייצג רעב. האם כלבך אוכל מספיק מזון? האם אתה צריך להאכיל אותו בכף ידך או שהוא יכול לאכול לבד? האם הוא צריך הזנה בעזרת צינורית הזנה?
  • Hydration: מייצג התייבשות. האם כלבך מתייבש לעיתים תדירות? האם אינפוזיה של נוזלים פעם עד פעמיים ביום היא מספקת בכדי למנוע ממנו להתייבש?
  • Hygiene: מייצג היגיינה. כלבך צריך להיות נקי, גם לאחר הטלת שתן. האם הכלב סובל מפצעי לחץ?
  • Happiness: מייצג אושר. האם כלבך מגלה עניין ומראה שמחת חיים? האם הוא מגיב לסביבתו? האם הוא מרגיש מדוכא, בודד, חרדה, משועמם או מפחד? האם אפשר למקם את מקום מרבצו של הכלב באופן כזה שהוא לא יהיה מבודד ויחווה את קרבת בני משפחתו?
  • Mobility: מייצג תנועה. האם כלבך יכול לעמוד על רגליו ללא עזרתך? האם כלבך צריך סיוע מכני כמו עגלה? האם יש לו חשק לצאת לטיולים בסביבה? האם הוא סובל מהתקפי פרכוסים או נתקל בדברים?
  • More good days than bad days: מייצג יותר ימים רעים מאשר ימים טובים. במקרה בו הכלב חווה יותר ימים רעים מאשר ימים טובים בחייו, זה סימן שאיכות חייו ירודה. כאשר לא ניתן לקיים את הקשר בין כלב לבעליו, זה סימן שסופו קרב.

כמה זמן נמשך תהליך גסיסת הכלב?

אם כלבך מראה סימנים רבים שהוזכרו כאן בדף, אתה בוודאי תוהה מה הולך לקרות לו בהמשך.
כדאי להתייעץ עם וטרינר בנושא אך, מרבית הכלבים מראים תבנית התנהגותית דומה בסוף ימי חייהם.

3 חודשים לפני המוות

כ-3 חודשים לפני המוות אתה עשוי להבחין בסימנים כמו ירידה במשקל, נטייה להתייבשות, עיניים עכורות, פרווה מוזנחת, בעיות במערכת העיכול כמו שלשולים והקאות.

3 שבועות לפני המוות

כלבך עשוי לרדת יותר במשקל ואתה עלול להבחין בסימנים מתגברים של כאב ואי נוחות. הוא עלול לחוות קשיי נשימה ושינויים התנהגותיים כמו: בלבול, התנהגות תלותית או מרוחקת.

מספר ימים לפני המוות

כלבך עשוי להראות מרוחק, לא מגלה שום עניין בסובב אותו, הוא עשוי להיות יותר חסר מנוחה מהרגיל או לגלות אדישות.

כיצד תוכל לסייע לכלבך הגוסס?

  • תרופות לשיכוך כאבים יכולות לסייע בניהול כאבי הכלב. מקום מרבץ חמים מקל על כלבים זקנים ובמיוחד כאלה עם בעיות מפרקים. שמור על מינון נמוך של פעילות גופנית במידה וקשה לכלבך לבצע אותה.
  • עזור לכלבך לשתות, ספק לו מים טריים במהלך היום, אם יש צורך בכך השקה אותו בכף ידך.
  • פנק אותו בחטיפים, כל חטיף שהוא נהנה לאכול זה מצויין. מלבד כמובן חטיפים רעילים כמו: חטיפי שוקולד, ענבים וכדומה.
  • צור עבורו סביבה שקטה, רגועה ונטולת מתח. סביבה ללא ילדים שובבים או חיות מחמד אחרות מאוד פעילות.
  • בלה עם כלבך זמן, הנוכחות שלך תרגיע אותו ותגרום לו להרגיש אהוב. גם אם אתה רק יושב לצידו.
  • אהיה מוכן להיפרד מכלבך בבוא העת. נסה להקל עליו ככול שניתן אפילו אם יש צורך בהזמנת וטרינר הביתה לזריקת הרדמה סופית.

תוחלת חיים של גזעי כלבים נפוצים

  • בול מסטיף: 8 עד 10 שנים
  • בולדוג: 8 עד 10 שנים
  • בוקסר: 10 עד 12 שנים
  • ג'ק ראסל טרייר: 10 עד 15 שנים
  • גולדן רטריבר: 10 עד 12 שנים
  • דלמטי: 13 עד 16 שנים
  • דני ענק: 7 עד 10 שנים
  • יורקשייר טרייר: 12 עד 15 שנים
  • לברדור רטריבר: 10 עד 12 שנים
  • מלטז: 12 עד 15 שנים
  • סן ברנרד: 8 עד 10 שנים
  • פאג: 12 עד 15 שנים
  • פודל: 12 עד 15 שנים
  • פומרינאן: 12 עד 16 שנים
  • פקינז: 12 עד 15 שנים
  • צ'או צ'או: 12 עד 15 שנים
  • צ'יוואווה: 10 עד 18 שנים
  • קבליר קינג צ'ארלס ספניאל: 9 עד 14 שנים
  • רועה גרמני: 10 עד 14 שנים
  • תחש: 12 עד 15 שנים